onsdag den 25. juni 2008

Ost

23 juni 2008

det var mandag og der røg, som sådan en manag nu er, en massemælk med vores chaufføre. Så vi havde lidt problemer med at følge med, så de kunne pakke alle varianter. Men det lykkes at sende alle vogne på vejene, med den mælk, fløde og koldskål, som de skulle have med.

Vi havde en del overskudsmælk idag, så vi lavede ost. Endeligt vil jeg sige, for jeg har ventet spændt på at vi skulle lave ost, for jeg har glædet mig til at se, hvordan ostene bliver lavet.

Nu fik jeg det endeligt at se, og det blev en rigtig Aha oplevelse!!!
Jeg troede ikke at det var så simpelt!!!! det blev hældt en masse mælk ivores store kar, så blev det tilsat culture og senere osteløbe, så stod det en 40-45 minutter, til det var fast i toppen, så kørte vi klingerne igennem, så det blev spaltet i meget små stykker, og vallen blev siget fra. De meget små stykker friske ost, kom vi i forme som først blev presset i 10 minutter, for så at blive vendt, for så at blive presset i 20 minutter. Allerede efter 10 minutter var ostende rimelige faste. De overnattede i et kar med vand, for derefter at som i saltlage næste morgen.

Ingen kommentarer:

Ę