mandag den 2. juni 2008

Første Dag

Så blev det endelig den 2 juni, og jeg skulle starte på min nye uddannelse. Jeg skal være mejerist, fordi jeg har fået lyst til at lave mælk, fløde, ost, smør mm.

Jeg mødte klokken 7, fik udleveret tøj og et par hvide gummistøvler. jeg blev ret hurtige gode venner med, men mine nye fodtøj, som holdt mine fødder og tæer tørre, trods mælk og vand på gulvet.

Det første jeg fik vist, var en fordeler. Som deler mælken op i skumetmælk og tager piskefløde på 50% fra, som hældes i en mælkejunge.

I løbet af formiddagen lavede vi minimælk, skummetmælk, letmælk og sødmælk, alt imens jeg næste heletiden fik fortalt noget nyt, og der er en del at holde styr på. imens vi tappede mælk, tappede Lisbethg fløde på en anden maskine, så vi havde gang i en masse. Steffen var rigtig god til at fortælle, hvad jeg skulle gøre, og vise mig nye ting. Efter en gang frokost gik vi igang med cacaomælk, derefter ismix, yoghurt først naturel, så med pære/banan og til sidst med solbær.

Så blev hele systemet skyllet igennem, for så skulles der køres kærnemælksprodukter, både med citron, koldskål og til sidst almindelig kærnemælk. Dagen sluttede af med at jeg hjalp med smørproduktionen.

En rigtig god og spændende dag, hvor hovedet er lidt træt, men som bestemt glæder sig til imorgen.

Ingen kommentarer:

Ę