mandag den 3. november 2008

Ostefremstilling

Mandag den 3 november.

Idag var det vores tur til at lave ost i træningsmejeriet. Lars var syg, så Jacob og jeg holdt fanen højt. Til vores held, skulle Carsten, Steen og Christian også kaldes Team CSC lave ost ved siden af os, og hyggeligt blev det.


Steen som american Ninja og vores vogn med hjælpemidler











Det gik super, vores lærer var Bernd, var rigtig god til at lære fra sig, og god til at forklare, endda med stor tålmodighed, når jeg kom med nogen af mine mange spørgsmål.

Jacob og jeg fik lavet 2 oste på 9,42 og 9,18 kg. ud af 154 liter mælk.

Vi vaskede først karet og gav det brintoverilte, så kom mælk, først sødmælk (120 liter) og derefter skummetmælk. Mælken skulle samlet have en fedtprocent på 3,1 og vores endte ud med 3,15.

Vi skulle løbende holde øje med temperatur, have hænderne i osten, imens rørværket kørte, for det kom ikke ud i hjørerne, og der skulle vi hjælpe med at dele ostemassen.

Vi pressede osten i vallen, og pressede den derefte på maskine.














Her er jeg igang med at vende osten og her er det færdige oste, som skal smages til jul

Vi var med hele vejen rundt, en meget interessant dag, jeg glæder mig til at smages vores ost.Der var en gruppe som lavede soft ice, så der var vi nede og smage, imens rørværet kørte.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Min Dejlige Ridder. Skønt at der endeligt kom billeder på igen - og dejligt at se noget fra skolen af.

Jeg kan se at du er i dit es i prøvemejeriet...Rigtig god fornøjelse resten af ugen :o)

Ę