onsdag den 19. november 2008

Grøn is med lakridssmag

17 november 2008

Endnu en tur i træningsmejeriet på skoen. Det var vores (Lars, Jakob og jeg) tur til at lave is. den anden gruppe som skulle lave is, var team CSC, som er Christian, Steen og Carsten. Om formiddagen skulle vi have Lars som lærer, han ville blive afløst til middag af Kurt, grundet at han skulle undervise om eftermiddagen.

Vi fortalt hvordan de forskellige maskiner virkede, og sat kulde og vind på frostskabet, så at isen kunne bliver lynfrosset, så de ikke krystlisere.

Team CSC ville lave en jordbær is, mens Lars og jeg lokkede Jakob,med på min ide om en blå is.
Den blå is blev en kæmpe skuffelse, mere om det senere.

Vi fik en opskrift at gå ud efter, så vi blandede først tørstofferne, derefter de flydende dele, som skummetmælk og fløde. Vi blandede dele sammen, og piskede dem med en kæmpe håndmixer et par minutter.






















Vi pasteuserede ismixen i et vandbad, 65 grader i 5 minutter. Derefter blev den homogerniseret, så stabilisatoren bedre ville binde med proteinerne. Mixen blev kørt på en køletank, vi kom farve og smag i og lod den hvile imens vi spiste frokost.

Nu skulle den herlige ismix, køres igennem ismaskinen.... juhu.

Alle de andre i klassen begyndte så stille at komme ned til os, for om ikke så lang tid, ville vi kunne servere dejligt nylavet IS.....

Vi startede med at lave jordbær isen, som Team CSC stod bag, en dejlig lækker is, fortjent ros fik de også. Nu var det vores tur til at servere vores "blå" is.... Nu blev den ikke smølfe blå, som jeg havde drømt om... ØV da vi blandede den blå farve i ismixen, blev den svagt lyseblå med grå nyance, så for sjov kom vi lakrids pulver i, og så blev isen svag lysegrøn!!! med en svag lakridssmag, som man kender fra råstne søm
.
Her står jeg med den første lysegrønne is, med lakridssmag
Vi blev bagefter enige om, at det ikke var en kæmpe succes, men at hvis man skal prøve den slags ting, er det nu imens vi er på skole.....

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Hvor ser du skøn ud med hue på - min dejlige Ridder :o)
jeg er ked af, at den blå smølfeis blev en skuffelse, men så er det prøvet :o)
Smagte den i grunden af lakrids? Det kunne jeg egentlig godt forestille mig smagte godt :o)

kan du have en skøn dag... dejligt at følge med i jeres bedrifter :o)

Ę